سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توانید روابط مابین اعضای خانواده را به روابط سالم و منا

به منظور تقویت ارتباطات مابین اعضای خانواده می توانید یک سری اقدامات ساده، سرگرم کننده و مفیدی را انجام دهید.

روابط خانوادگی نه تنها می توانند منجر به ایجاد خوشحالی در محیط خانوادگی و ثبات این محیط شوند، بلکه در اغلب مواقع یک سری روابط دوستانه ای را هم مابین اعضای خانواده ایجاد می کنند که به صورت مادام العمر ادامه پیدا می کنند.

از طریق انجام یک سری کارها به منظور تاکید بر خوشحالی، ارتباط و اعتماد، توجه بیشتری نسبت به روابط درون خانواده داشته باشید.
روش یک: سرگرم بودن با خانواده تان

1? در مورد اتفاقاتی که در طول روز برایتان صورت گرفته است، صحبت کنید.

به محض اینکه به خانه برسید، از طریق صحبت کردن در مورد روزی که پشت سر گذاشته اید، نشان بدهید که از جمع شدن دوباره در کنار هم خوشحال هستید.

از اعضای خانواده تان بپرسید که چه اتفاقاتی برای آنها صورت گرفته است و همچنین در مورد اتفاقات صورت گرفته برای خودتان هم صحبت کنید.

به اشتراک گذاری اتفاقات روزمره صورت گرفته می تواند به ما کمک کند تا بیشتر در مورد زندگی افرادی که دوستشان داریم، مطلع باشیم.

به محض رسیدن به خانه، به پیش کوچکترین فرد خانواده بروید. همراهی خانواده یک ابزار بسیار مفید و دلگرم کننده ای برای کودکان می باشد.

آنها از دیدن شما هیجان زده خواهند شد (و احتمالا علاقه بیشتری به شنیدن اتفاقات صورت گرفته برای شما خواهند داشت).

یکی از اتفاقاتی که جالب توجه یا خنده دار است را یادداشت کنید. این یادداشت ها در مراحل بعدی زندگی تان ارزش قابل توجهی خواهند داشت.

سعی کنید که به همراه هم یک اتفاق صورت گرفته را بیان کنید. استوری کراپز[1] یک موسسه ای می باشد که مکالمات را ثبت می کند

– معمولا مکالمات مابین اعضای خانواده که به همراه هم یک تجربه مشترک را بیان می کنند

– و این گزارشات را در کتاب خانه کنگره نگهداری می کند. حتی این موسسه یک نرم افزاری را برای این کار طراحی کرده است!

2? با هم غذا بخورید.

سعی کنید که در طول یک هفته، حداقل یک بار با هم غذا بخورید.

هر چند که این کار ساده به نظر می رسد، ولی همین کار هم برای کودکان دارای سنین مختلف و والدینی که درگیر کارشان هستند، چالش زا است.

تا جایی که امکان پذیر باشد، وعده های غذایی بیشتری را با هم بخورید. این مورد را در نظر داشته باشید که با هم غذا خوردن خانواده می تواند به یک مورد نرمالی در خانواده تبدیل شود.

این احساس را نداشته باشید که باید یک غذای رسمی یا خاصی را برای وعده های غذایی خانوادگی (که کل اعضای خانواده حاضر هستند) تدارک ببینید.

تنها مورد مهمی که وجود دارد، عبارت از باهم غذا خوردن است.

در صورتیکه برای غذا خوردن به بیرون بروید، سعی کنید که یک غذای دیگری مصرف کنید یا برای خوردن غذا به یک محل جدیدی بروید.

یک برنامه پشتیبان داشته باشید. این انتظار را نداشته باشید که در تمامی وعده های غذایی خانوادگی، باید غذاهای کاملی را تدارک ببینید.

زمانیکه افراد زیادی بخواهند با هم غذا بخورند، یا بخواهید یک سری سناریوهایی را اجرا کنید که بر روی آنها کنترل ندارید، باید توجه داشته باشید مقدار زمان صرف شده در کنار اعضای خانواده مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته نخواهد بود.

در برنامه خودتان یک سری موارد پیش بینی نشده را هم در نظر بگیرید و این نکته را در نظر داشته باشید که در هر زمانیکه فرصت مناسبی پیش بیاید، باید پیش فرد مورد نظرتان بروید و در کنار وی باشد؛ نیاز نیست که مطابق برنامه عمل کنید.
در طول هر هفته، یک شب خانوادگی (که کل اعضای خانواع جمع می شوند) داشته باشید
در طول هر هفته، یک شب خانوادگی (که کل اعضای خانواع جمع می شوند) داشته باشید
3? در طول هر هفته، یک شب خانوادگی (که کل اعضای خانواع جمع می شوند) داشته باشید.

یک شب دیگری (غیر از شب مربوط به وعده های غذایی خانوادگی) را تعیین کنید که در آن کل اعضای خانواده کنار هم جمع شوند.

گزینه های بیان شده در زیر را در نظر بگیرید و بر اساس تمایلات خانواده، یکی از این موارد را انجام دهید:

• رفتن به بولینگ. بولینگ یک نمونه کلاسیک از فعالیتی می باشد که می تواند برای تمامی سنین جذاب باشد.

به منظور علاقمند کردن افراد بزرگسال، امتیازات هر یک از اعضای خانواده را ثبت کنید و تلاش کنید که رکوردهای شخصیتان را ارتقاء دهید.

علاوه بر این تقسیم کردن اعضای خانواده به چند تیم و محاسبه امتیاز تیم ها می تواند احساس مشارکت را افزایش دهد و همچنین احساس رقابت را کاهش دهد.


• یک فیلم ببینید. اکثر شهرها تئاترهای فیلم بیشماری دارند؛ همچنین برخی تئاتر ها در شب های خاص هفته، بلیط های ارزانی را در اختیار علاقمندان قرار می دهند.

با این وجود در نظر داشته باشید که شب های دارای تخفیف، شب های شلوغی خواهند بود.روابط سالم اعضای خانواده


• ماندن در خانه و مشغول شدن به بازی های تخته ای. بر اساس سن ها و علایق اعضای خانواده، بازی های زیادی وجود دارند که می توانید به آنها مشغول شوید.


• رفتن به هاکی. نور خورشید، هوای تازه و ورزش سبک نه تنها برای بدن مناسب است، بلکه یک سری مزایایی را هم برای سلامت ذهنی و تقویت ارتباطات خانوادگی دارد.

4? افراد خانواده را به فعالیت های سازمان یافته تشویق کنید.

کودکان در نتیجه تعامل داشتن با همتایان و مشاهده کردن مدل های مثبت نقش بزرگسالان، موارد مختلفی را یاد می گیرند و رشد می کنند.

هر چند که داشتن یک زمان خانوادگی (زمان مربوط به جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم) یک مورد مهمی برای کودکان است، ولی همچنین مشارکت این افراد در فعالیت های سازمان یافته مربوط به خارج از مدرسه هم اهمیت زیادی دارد.

این شرایط منجر به اجتماعی شدن، استفاده مفید از انرژی، فعالیت فیزیکی سالم و به دست آوردن یک موضوعی برای بحث شدن توسط کودکان، والدین و برادران و خواهران و تقویت ارتباطات مابین آنها می شود.

به عنوان یک خانواده، به اتفاقات صورت گرفته برای کودکتان توجه کنید.

این مشارکت شما باعث خواهد شد که این عضو خانواده تان احساس حمایت شدن داشته باشد و بعد از آن سایر افراد می توانند در مورد لحظات جالب و خنده داری که داشته اند، صحبت کنند.

به ویژه برادران و خواهران در نتیجه به اشتراک گذاری علایق خودشان در فعالیت های سازمان یافته، می توانند ارتباطات قوی تری با هم داشته باشند.

یک برادر یا خواهر (یا پدر یا مادری!) که تجربه شرکت کردن در فعالیت های سازمان یافته مشابهی را دارد، می تواند تجربیات خودش را به افراد جوان تر خانواده ارائه دهد و در مورد چالش ها و لذت های مربوط به این فعالیت ها با آنها صحبت کند.

فعالیت های فوق برنامه ای نامنظم را محدود کنید. یکی از دلایلی که باعث می شود جمع شدن اعضای خانواده در کنار هم به سختی امکان پذیر باشد، عبارت از مشغول شدن کودکان در فعالیت های بیرون از خانه است.

 اجازه ندهید که فعالیت های فوق برنامه ای به خوشحالی و بهزیستی خانوادگی شما ترجیح داده شوند.

5? یک سری مراسمات و جشن هایی برگزار کنید.

در حین اتفاقات مربوط به خانواده یا سایر مواقعی که کنار هم جمع می شوید، یک سری جشن هایی برگزار کنید.

مهم نیست این اتفاق چه چیزی باشد، تنها مورد مهم عبارت از جمع شدن شما در کنار یکدیگر و خوشحال شدنتان است.

برای مثال، در روزهای تولد اعضای خانواده می توانید به بیرون بروید و یک غذای چینی بخورید.

یا هر ماه یک بار با هم نان شیرینی (دونات) بخورید. اجازه دهید هر شخصی خودش نوع غذا یا شیرینی دلخواهش را انتخاب کند.

همچنین به منظور تعیین شیرینی محبوب خانواده می توانید رای گیری کنید!

در انجام دادن مراسمات خودتان انعطاف  پذیر باشید. در صورتیکه ماهی یک بار به پیتزا فروشی بروید و آن پیتزافروشی در آن روز خاص تعطیل باشد، به یک پیتزا فروشی دیگری بروید تا برنامه تان به هم نخورد.

اجازه بدهید که رسومات خانوادگی به مرور زمان ایجاد شوند و شکل مناسب خودشان را پیدا کنند.

بیش از حد کار نکنید! کار اصلی ترین دلیلی می باشد که در نتیجه آن کودکان نمی توانند مدت زمان کافی به والدینشان دسترسی داشته باشند.

این مورد به خصوص در مورد پدران و نوجوانان مصداق دارد.

صرف کردن ساعت های زیادی از وقت خودتان در اداره یا خارج از شهر باعث می شود که خانواده شما نتواند رسومات مناسب و سرگرم کننده ای داشته باشد. اجازه ندهید که شغل شما زندگی تان را تحت تاثیر قرار دهد.

6? با هم بخندید.

خندیدن یک تاثیر مثبت غیرقابل باوری بر روی روابط ما با هم دارد. در حین خندیدن به همراه یک فرد دیگر، احساس راحتی داشته باشید.

همچنین در برخی مواقع نسبت به خودتان هم بخندید! این خندیدن در آینده به یک خاطره خنده دار و به یاد ماندنی تبدیل خواهد شد. یک طنز مربوط به داخل خانواده می تواند رابطه شما را با خانواده تان تقویت کند.

7? برای افراد دیگر کتاب بخوانید.

داستان های مربوط به موقع خوابیدن را برای فرزندان کوچک خودتان بخوانید – برای اینکار یک کتابی را انتخاب کنید که برای هر دو شما جالب باشد.

خواندن را به کودکتان آموزش دهید، بعد از ظهر پیش آنها بنشینید و یک فصل از رمان متناسب با سن این افراد را برایشان بخوانید.

بخش های سرگرم کننده و خنده دار را با صدای بلند بخوانید تا افراد بزرگسال و فرزندان بزرگترتان هم آن بخش ها را بشنوند و کودک شما یک احساس راحتی و حمایت شدن داشته باشد.
روش دو : خونسرد باشید و نسبت به سایر اعضای خانواده مهربان باشید

منبع : روابط سالم اعضای خانواده