سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه می توانید افراد لجوج خانواده را مجاب کنید که مراقب خودشان

در صورتیکه اعضای خانواده هیچ نوع مراقبتی از خودشان نداشته باشند، یک شرایط سختی پیش خواهد آمد.

ممکن است که پدر (یا مادر) مسن شما یا برادر (یا خواهر) شما دچار اعتیاد باشد یا یک سری مشکلات سلامت روانی داشته باشد، یا یکی از خویشاوندان یا اعضای خانواده شما دارای یک نوع بیماری باشد.

نکته مهمی که در این شرایط برای شما و خانواده تان وجود دارد، عبارت از پیدا کردن یک سری روش های مناسب برای تشویق این افراد به منظور داشتن یک سری انتخاب های مناسب و در عین حال محافظت از خودتان است.

هر چند که شما نمی توانید هیچ فردی را مجبور کنید که از خودش دفاع کند، ولی یک سری مواردی وجود دارند که شما می توانید برای کمک به این فرد انجام دهید تا بتواند به صورت بهتری از خودش مراقبت کند.
بخش یک – ارتباط برقرار کردن با یک خویشاوند مقاومت کننده و لجوج

1? قبل از هر کاری نگرانی های خودتان را مشخص کنید.

در اغلب مواقع به سختی می توانیم تفکرات مناسبی در حین بحث های مهم داشته باشیم و در عین حال نمی خواهیم یک موردی را بیان کنیم که منظور واقعی مان نیست.

شما می توانید یک نامه فرضی به خویشاوندان خودتان بنویسید و در آن نگرانی های خودتان را بیان کنید.

بعد از آن این نامه را بخوانید و خودتان را به جای خویشاوندتان فرض کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا نگرانی های خودتان را به صورت موثری مطرح کنید.

سعی کنید که ایرادات و مخالفت هایی که خویشاوندتان می تواند بیان کند را هم در نظر بگیرید.

در مقابل این اعتراضات یک سری واکنش های احترام آمیز و متفکرانه ای داشته باشید.

همچنین دلایل مربوط به تاثیر منفی رفتار این فرد از خانواده را بر روی سایر افراد، از جمله خودتان، بیان کنید.

نگرانی های خودتان را با یک فرد ثالث مورد اعتماد در میان بگذارید.

سعی نکنید که بحث های تکراری داشته باشید، ولی در رابطه با مواردی که می خواهید بیان کنید و مواردی که امیدوارید به دست بیاورید، کاملا صریح و قاطع باشید.

2? این بحث را در یک موقعیت کاملا آرام و بدون استرس انجام دهید.

شما باید در مورد نگرانی های خودتان با خویشاوندانتان صحبت کنید، ولی باید این کار را به نحوی انجام دهید که شانس موفقیت شما را به سطح حداکثری برساند.

در صورتیکه از قبل یک برنامه ریزی مناسبی در مورد این بحث داشته باشید، بدون ایجاد شرایط بدتر در رابطه خودتان، نگرانی های خودتان را بیان خواهید کرد.

از قبل یک برنامه ریزی مناسبی برای بحث خودتان داشته باشید. منتظر نمانید که یک شرایط بحرانی ایجاد شود و شما را اذیت کند.

خویشاوندتان را مطلع کنید که می خواهید یک صحبت جدی با وی داشته باشید.

سعی نکنید که یک بحث سنگینی با خویشاوندتان داشته باشید. به جای این کار به این فرد اجازه دهید که خودش را برای بحث آماده کند.

یک مکان مناسب و راحتی را برای بحث کردن در نظر بگیرید. برای مثال در صورتیکه خویشاوندتان را به ناهار خوردن در بیرون از خانه دعوت کنید، می توانید منظور خودتان را به صورت مناسبی بیان کنید.مراقبت از خود

از بحث کردن در مکان هایی که منجر به ایجاد مشکلاتی می شوند، اجتناب کنید؛

برای مثال، در حین قرار گرفتن در شرایط روحی نامناسب در رابطه با مشکل مورد نظرتان بحث نکنید (ترجمه متن اصلی در این بخش: در حین مشروب خوردن در میخانه، در مورد مشکلات موجود صحبت نکنید. )

3? از خویشاوندتان بپرسید که چه عاملی باعث می شود تا از خودش مراقبت نکند.

آن چیزی که شما به عنوان لجاجت در نظر می گیرید، ممکن است یک نوع پوششی بر روی عواطف یا مشکلات مختلف باشد.

شما باید سوالات خودتان را با دقت خاصی طراحی و بیان کنید. شما می خواهید این پیام را به خویشاوندتان انتقال دهید که علاقمند هستید تا جوابش را بشنوید.

علاوه بر این، نمی خواهید سوال خودتان را به نحوی مطرح کنید که یک نوع سرزنش یا فشار به نظر برسد.

برای مثال، شما می توانید بگویید که “من مطلع هستم که نمی توانیم در مورد این مسئله به توافق برسیم، ولی من می خواهم که شناخت بیشتری در مورد دیدگاه شما به دست بیاورم.

” یا می توانید بپرسید که “چه مواردی باعث می شوند که در مورد مراجعه به پزشک ترس داشته باشید؟”

سعی نکنید که در حین سوال پرسیدن یک نوع قضاوتی داشته باشید. برای مثال، این سوال را نپرسید که “چرا از خوردن غذای سالم و مناسب امتناع می کنید؟”

به جای آن این سوال را مطرح کنید: “من می خواهم شناخت بیشتری در مورد تصمیمات شما در رابطه با غذای بهتر به دست بیاورم. آیا می توانید بیشتر توضیح بدهید؟”

برخی از افراد به دلیل نیاز داشتن به کمک، عصبانی می شوند یا در مورد تحمیل کردن شرایط خودشان بر روی سایر افراد، یک نوع احساس گناه پیدا می کنند.

ممکن است که سایر افراد در مورد شرایط خودشان احساس ترس بکنند و سعی کنند که از طریق ایجاد مسولیت زیاد برای خویشاوندان در مورد مراقبت از خودشان، در یک شرایط مطمئنی قرار بگیرند.

شاید این افراد تنها باشند و عدم مراقبت از خودشان را به عنوان یک روشی برای جلب توجه شما در نظر داشته باشند.

4? بدون هیچ نوع قضاوتی به صحبت های این افراد گوش دهید و به آنها پاسخ دهید.

اجازه دهید که این خویشاوندتان صحبت های خودش را بیان کند و سعی نکنید که در صحبت های این فرد اختلال ایجاد کنید یا یک سری راه حل هایی بیان کنید.

هر چند که صحبت های این خویشاوندتان می تواند منجر به ایجاد احساسات متفاوتی در شما شود، ولی سعی نکنید که همه آنها را به صورت یک دفعه ای بیان کنید.

واکنش نشان دادن همراه با عصبانیت و تنفر منجر به ایجاد شرایط وخیم تری خواهد شد. به جای این کار سعی کنید که از روش گوش دادن بدون قضاوت استفاده کنید.

خودتان را به جای این خویشاوندتان بگذارید. به حرف هایی که وی در مورد شرایط خودش می زند گوش دهید و سعی کنید که نسبت به این فرد همدلی داشته باشید.

این موضوع را بپذیرید که احساسات، تشخیص ها و دیدگاه های خویشاوندتان و شما متفاوت از هم می باشند. این مورد کاملا نرمال و عادی است.

صادق باشید. شما هیچگونه نیازی به وانمود کردن این مورد ندارید که فکر می کنید تصمیمات خویشاوندتان یک سری تصمیمات فوق العاده ای هستند.

به جای این کار سعی کنید که خونسرد و صادق باشید. برای مثال شما می توانید بگویید که “من درک می کنم که مصرف دارو برای افسردگی تان منجر به ترسیدن شما می شود.

من با تصمیم شما موافق نیستم، ولی می توانم احساستان را بپذیرم”

منبع : مراقبت از خود